niet ingelogd inloggen
Niet ingelogd
Javascript voor websites en browsers
Javascript is een programmeertaal die in eerste instantie is gemaakt voor websites.
Het is een client-side programmeertaal, dat wil zeggen dat Javascript op de client (de computer waar jij achter werkt) afgehandeld wordt.
Voor het afhandelen van Javascript (compilen van de code) heb je een engine nodig. Omdat Javascript in de eerste instantie voor websites is gemaakt, zal de browser (die de HTML van de websites ook vertaald naar beeldscherminformatie), ook het Javascript vertalen.
Voor andere scripttalen, of applicaties die je binnen web-paginas laadt, heb je een plug-in nodig, Flash is een bekend voorbeeld daarvan.

De inhoud van de lessen Javascript voor Gaming
De scripttaal Javascript, wordt naast voor websites, ook als programmeertaal voor andere toepassingen gebruikt.
In Flash wordt actionscript gebruikt, dit is eigenlijkl gewoon Javascript.
Ook in Unity wordt als programmeertaal, Javascript gebruikt, vandaar dat Javascript binnen de Game-industrie een bekende taal is.

In deze lessen gebruiken wee als platform om de javascripts te compileren, de browser. Alle Browsers kunnen Javascript vertalen, tenzij je het uit zet..., dat kan.. . In deze lessen zal dan ook het Javascript in een website "verpakt" worden, zodat we de scripts kunnen afspelen in een website, met een browser.
We starten de cursus met:
  • een beetje HTML
  • een beetje CSS
  • aanvragen van hosting en (eigen..?) domeinnaam
  • Bouwen van een portal / digitaal portfolio,
    waar jij jezelf kan verkopen!

..dan verder met Javascript:
  • waar zet je de code neer?
  • interactie in de website d.m.v. Javascript
  • dieper de code in: Javascript syntaxis
  • Loopjes, voorwaarden, functies, etc.
  • Javascript canvas
  • Javascript games!

















Het canvas als dé "game-window" van HTML5
Binnen een website kun je een bepaalde ruimte vullen met een canvas.
canvas is een HTML5 component. HTML5 is de nieuwste versie van HTML en is een perfect platform voor web-games in combinatie met CSS3, de nieuwste versie van CasCading Stylesheets.
Omdat beide nieuw zijn, worden nog niet alle (nieuwe) eigenschappen van HTML5 en CSS3 ondersteunt door alle browsers. Chrome loopt redelijk voorop, IE loopt redelijk achteraan. Alle browsers ondersteunen echter al het canvas en zelfs IE, ondersteunt vanaf IE9 (de laatste versie op dit moment), als veel meer elementen.